Tuesday, September 26, 2006

Som ecosocialistes perquè som d'esquerres

Ferran Elias Moreno i Janet Sanz Cid

El camí cap a l’ecosocialisme

Durant la segona meitat del S. XX es produeix, als països occidentals, un canvi en la seva estructura productiva. La disminució del pes del sector industrial i l’augment de magnitud del sector serveis dins del PIB anirà acompanyat d’un canvi en el mateix sentit dins del mercat de treball, que farà que un nombre major de persones treballin en el sector terciari, en detriment del sector secundari. Aquesta transformació de l’estructura social es pot considerar un dels dos factors principals que van desorientar l’esquerra tradicional i la van conduir cap a un procés de profunda reformulació, ja que va modificar el procés de socialització de l’obrer industrial clàssic–a banda de reduir-ne el nombre- i per tant, van fer perdre importància a la, fins aleshores, principal figura que s’havia de beneficiar de l’acció política de l’esquerra.

Un segon element a considerar és l’existència d’un conflicte generacional dins de l’esquerra. Una confrontació entre els militants de l’esquerra que ja eren adults o van fer-se adults durant la segona guerra mundial, d’una banda, i el jovent que havia nascut a la postguerra, de l’altra. El distanciament entre les noves reivindicacions socials i els partits de l’esquerra clàssica es va agreujar encara més pel comportament inflexible i autoritari de la URSS respecte els països socialistes de l’Europa de l’Est que volien optar per una via nacional al socialisme. Les noves generacions rebutjaven l’autoritarisme dels partits i el distanciament es produïa pels diferents contextos en què cada generació havia crescut dins dels mateixos països occidentals: un món d’entreguerres, escassetat i crisi o un món en què havia augmentat el nivell de vida i s’havien consolidat el sistema democràtic parlamentari i el sistema d’economia mixta.

A més, la crisi del petroli de 1973 acabarà de desorientar els partits socialistes europeus i, amb el pas del temps, els portarà a renunciar en gran mesura a un dels seus trets característics, el control de l’economia per part de l’estat, abraçant, d’aquesta manera, el liberalisme econòmic, que durant la dècada dels 80 rebrà un nou impuls a través del consens de Washington de Margaret Thatcher i Ronald Reagan.

Mentrestant, els moviments socials –pacifistes, feministes i ecologistes-, que s’havien distanciat de les estructures rígides dels partits de l’esquerra clàssica, van consolidantse i els anys 80 comencen a néixer el primers partits verds. En alguns casos, són el resultat de la decisió per part dels moviments socials de constituir-se com a partit i, en d’altres, són resultat d’una voluntat de reformulació ideològica dels partits comunistes, com és el cas d’ICV. En aquesta fase de naixement d’una nova identitat política va jugar una influència determinant la caiguda del mur de Berlín i la dissolució de la URSS, que van confirmar la crisi d’un model i van portar l’esquerra a plantejar-se encara més quin havia de ser el seu projecte polític.

En el cas de Catalunya, l’any 1987, any de la fundació d’ICV –en aquell moment encara IC-, comença un procés per recollir velles i noves sensibilitats amb l’objectiu de dissenyar un projecte polític d’esquerres, transformador i plural. Després d’uns primers anys d’indefinició és, però, en el moment en què l’ecologisme, el pacifisme i el feminisme comencen a prendre importància com a eixos vertebradors quan IC fa un avanç qualitatiu important i incorpora dins de la seva tradició ideològica de transformació social enfocada a l’emancipació de les persones un nou espai polític que des d’aleshores aspira a representar i que té el seu origen en els processos que s’assenyalaven al principi de l’article: un major benestar a Occident; el canvi d’estructura productiva que va modificar el procés de socialització de l’obrer; i el sorgiment de nous moviments socials al voltant de l’ecologisme, el pacifisme i el feminisme.

Però, en aquest moment, encara era necessari trobar la síntesi que permetés integrar tots aquests principis, i no va ser fins a la IV Assemblea d’IC, l’any 1996, quan, a partir
d’una esmena presentada per Joves amb Iniciativa, IC va passar a denominar-se esquerra ecosocialista, que de forma succinta pot definir-se com aquell projecte polític que lluita per la justícia social, la igualtat de gènere i una societat sostenible, amb voluntat de transformació i superació del capitalisme.

En definitiva, la història d’ICV, des de la seva fundació l’any 1987 fins al darrer cicle electoral, s’explica en gran part per la recerca de la seva pròpia identitat, objectiu que es consolida amb l’assumpció dels postulats ecosocialistes. En els pròxims anys, ICV ha de seguir en el procés de formació de l’esquerra verda, ja que aquest encara no pot
donar-se per acabat. Però, a la vegada, cal que continuï una tasca ja empresa avui dia, que és la socialització de les seves propostes per fer créixer el seu espai polític, així com per augmentar i consolidar les aliances necessàries amb els moviments socials, els sindicats, les associacions culturals, les associacions de veïns, etc, que serveixin per construir una hegemonia dins de la societat que la consolidi com a alternativa d’esquerres compromesa amb la transformació social.

L’esquerra verda, una opció o una realitat

Després d’analitzar el camí cap a l’ecosocialisme d’ICV cal que ens fixem en el cas espanyol, en el que trobem diverses característiques que han fet que l’opció verda no s’hagi consolidat. Tot i que, a partir del anys 90, sorgeixen el primers moviments ecologistes locals, en relació a catàstrofes ambientals concretes, les forces ecologistes no es constitueixen a nivell nacional per afrontar temes com el tancament de les nuclears,a diferència d’altres països europeus. Així, els valors verds no s’articulen dins d’un nou espai polític, sinó que s’incorporen dins del discurs de les estructures preexistents dels partits d’esquerres.

Les característiques principals que condueixen a aquesta situació són: en primer lloc, Espanya és un sistema democràtic relativament jove amb una Constitució atípica, ja que no tanca el model d’organització territorial. En aquest temps, les reivindicacions culturals, lingüístiques i nacionals han tingut gran protagonisme polític, la qual cosa ha anat en detriment de la consolidació d’un espai d’esquerres que es vertebrés al voltant de la justícia social, el pacifisme, l’ecologisme i el feminisme; en segon lloc, el sistema de partits, ja que el cas espanyol es caracteritza per una tendència cap el bipartidisme en què dos partits grans es diputen el centre electoral, la qual cosa no afavoreix al pluralisme polític; en tercer lloc, el sistema electoral aprovat en l’última fase de la transició espanyola conté una fórmula de territorialitat que sobrerepresenta el vot rural. Això perjudica a partits com IU-ICV, ja que amb gairebé 1’5 milions de vots obté 5 escons, mentre que el PSOE, amb gairebé 11 milions de vots, obté 164 escons, la qual cosa assenyala l’existència d’una proporció completament desigual; en quart lloc, hi ha la baixa cultura política de la nostra societat, que ja des de l’etapa de la transició destaca per una baixa participació política, ja que es consideren els assumptes polítics com a aliens als ciutadans. Aquest fet és indestriable de l’herència rebuda pels 36 anys de dictadura franquista.

El conjunt d’aquestes característiques defineixen els possibles espais polítics de l’Estat espanyol. Un cop estudiades les possibilitats, l’única estratègia que faria possible crear un espai polític d’esquerra verda seria la incorporació dels eixos ideològics fonamentals de l’ecosocialisme dins d’un partit estatal amb cara i ulls, després què aquest entrés dins d’un procés de renovació ideològica i recerca de la seva pròpia identitat. El model de consolidació de l’ecosocialisme que es va donar a Catalunya es pot prendre com a model. ICV va partir d’un nucli post-comunista que va agrupar els moviments socials de la “nova esquerra” que van més enllà de la socialdemocràcia, vertebrant un discurs en què els eixos fonamentals són: l’ecologisme, la justícia social, el feminisme i el pacifisme. Actualment ICV es l’únic partit amb representació institucional al parlament català, espanyol i europeu homologable als partits verds europeus.

L’ecosocialisme, la ideologia d’esquerres del futur

Després de tot el procés de canvi descrit en el primer apartat de l’article, cal pensar en què consisteix la força de l’ecosocialisme dins de la reformulació de l’esquerra durant les últimes dècades.

El principal èxit de l’ecosocialisme com a ideologia és que ha sabut connectar l’objectiu emancipador de la vella esquerra, és a dir, la lluita per l’abolició de l’explotació i de les desigualtats de classe, amb les noves reivindicacions dels moviments socials i l’esquerra transformadora, que no són més que la continuació d’aquesta lluita per l’emancipació en una societat que ha experimentat canvis profunds.

L’ecosocialisme encarna la continuació de les lluites obreres per la millora de les condicions de vida en una societat occidental en què el benestar material ha augmentat de forma considerable, però que es troba amenaçat per una forta precarització en tots els àmbits de la vida. L’ecosocialisme lluita per acabar amb la desigualtat social i consolidar l’Estat del Benestar. L’ecosocialisme també combat el model de desenvolupament productivista que hipoteca el futur de les noves generacions. Un model ja obsolet que provoca greus problemes mediambientals i canvis en el clima que modificaran la vida a la Terra. Per això l’ecosocialisme advoca per un comportament col•lectiu i individual més responsable amb l’entorn, és a dir, per una renovació ecològica de les indústries; per l’ús d’energies renovables i l’eficiència energètica; per una nova cultura de l’aigua; pel transport públic i la promoció del ferrocarril; etc. L’ecosocialisme lluita per un model de desenvolupament sostenible.

L’ecosocialisme reivindica institucions de govern mundial democràtiques que s’ocupin de solucionar els problemes transnacionals que no respecten les fronteres, així com un repartiment de la riquesa i una reestructuració del sistema econòmic que permetin disminuir la pobresa i que el tercer món es desenvolupi. L’ecosocialisme lluita per una globalització democràtica, justa i igualitària. L’ecosocialisme vol una societat igualitària en què tothom tingui la llibertat necessària per escollir què fer amb la seva vida. Llibertat significa tenir oportunitats per desenvolupar les pròpies capacitats i poder fer-ne el que un decideixi. Aquest afany per la igualtat i la llibertat rep un especial èmfasi en aquells col•lectius que pateixen més la discriminació. Per això reivindiquem la igualtat de gènere; la plena ciutadania de les persones nouvingudes; els drets dels treballadors; el dret a emancipar-se dels joves; el reconeixement dels drets de gais, lesbianes, transsexuals i bisexuals; i l’atenció a la gent gran. L’ecosocialisme lluita per una societat igualitària en quètothom tingui l’autonomia necessària per viure. En conclusió, l’ecosocialisme vol construir una societat basada en valors democràtics, ecologistes, pacifistes i feministes. Edificar una col•lectivitat fonamentada en la justícia social, la llibertat i la igualtat. És a dir, lluitar per millorar el benestar i la capacitat de les persones de decidir sobre les seves vides.

És aquí on rau la seva força. Perquè l’ecosocialisme no és res més que la lluita per l’emancipació de les persones del segle XXI.

Tuesday, September 19, 2006

Los jóvenes madrileños quieren emanciparse.



Juan Martínez García
Secretario de Juventud de CC.OO. de Madrid.




Parece que de una manera o de otra la idea de que el principal problema de los jóvenes es poder desarrollar un proceso personal de emancipación, el salir del hogar familiar y el ser autónomo tanto individualmente como en pareja, está calando no sólo en los jóvenes, que por padecerlo lo conocen en sus múltiples facetas, sino que ya en casi todos los espacios se observa con asombro la escalada del precio de la vivienda y los esfuerzos casi milagrosos que los jóvenes han de hacer para hacer frente al pago de la letra mensual de la hipoteca a 40 o 50 años, o el destinar la parte mollar de sus ingresos para el pago del alquiler mensual. Si hace unos meses se escuchaban críticas a que jóvenes se movilizaban por mail o sms para organizar macrobotellones, ahora muchos más jóvenes que entonces se dan cita en todas las capitales para llamar la atención mediante sentadas y manifestaciones de la imposibilidad real de emancipación para un joven medio (precario, temporal, bajos salarios, sobrecualificado) y para reclamar iniciativas políticas que pongan remedio ante esa cruda realidad. Si montaran disturbios quizá tuvieran mayor eco mediático pero, con todo y con su actitud pacífica y festiva, ha sido imposible obviarles.



Es un avance porque los que frívolamente indicaban a la comodidad de los jóvenes en el hogar familiar como razón de la bajísima tasa de emancipación juvenil y al incremento de la edad de emancipación, reconocen ahora que la inestabilidad laboral y la inseguridad que produce, los bajos salarios, también para puestos cualificados (generación mileurista es como se ha venido a denominar) y la imparable subida del precio de la vivienda en estos últimos 12 años, son las principales razones de que los jóvenes no puedan emanciparse, y los que la hacen tienen que asumir el renunciar a todo tipo de concesiones y facilidades (o por lo menos reformularlas, aplicando iniciativas propias de ingeniería financiera).



Nuestro país imita al resto de Europa poco, sobre todo en las cuestiones importantes, y ésta nos sitúa a los 40 años de estado del bienestar que nos llevan de ventaja. Y eso se nota en los niveles de oportunidades que los jóvenes tienen en la mayoría de los países nórdicos y centroeuropeos, en los que los jóvenes a los 25 años llevan ya varios como personas independientes. El resultado de esa ecuación pasa por la intervención política que hacen accesible los alquileres (que nunca superan el 30% de ingresos de los jóvenes), con una variedad de vivienda atendiendo a las distintas realidades que se tienen desde los 18 a los 30 años. También incide positivamente la cultura laboral que no incorpora salarios menores por ser jóvenes, o contratos de 6 días, como fórmula contractual más utilizada (que se lo digan a los jóvenes franceses, por ejemplo).



Los jóvenes en España padecen de las peores situaciones a la hora de poder emanciparse, siendo el sur de Europa muy propicio para que en sus países esto sea una constante. Así lo acredita el hecho de que una persona joven tenga que destinar el 55,2 % de sus ingresos mensuales para pagar su vivienda, y esto trae como consecuencia que la edad de emancipación joven en España sea a los 32 años, frente a los 25 de media en la Unión Europea. Y si esto choca considerando el ciclo de crecimiento económico que vive España desde hace tiempo, más choca si rascamos el mapa y vemos que la Comunidad de Madrid, que aún crece a mayor ritmo que el Estado, la situación de acceso a la vivienda en general, y en particular, la situación de acceso a la vivienda para los jóvenes madrileños presenta las mayores dificultades de todo el país.



En nuestra Comunidad contamos con más de 1.600.000 jóvenes de entre 18 y 34 años, de los que sólo 600.000 están emancipados, y aunque nuestra tasa de emancipación ha pasado del 38% al 41% de diciembre del 2004 a diciembre del 2005, aún estamos muy lejos de la tasa de emancipación joven de Cataluña que está en el 49%. En este sentido llama la atención que los jóvenes de entre 30 y 34 años presente una tasa de no emancipación del 27%, lo que significa que 1 de cada 4 jóvenes en esa edad sigue sin emanciparse, un hecho que supone un claro indicador de la influencia que las dificultades económicas tienen sobre los procesos personales de emancipación.



Con todo, en la Comunidad de Madrid el salario medio anual de un joven no es de los más bajos (18.000 euros frente a los 15.000 euros en España), lo que se neutraliza cuando en nuestra Comunidad un joven ha de dedicar más de 15 años de salario integro para acabar de pagar su vivienda, frente a los 12 años en Cataluña o los 11 años de media en España. Si a esto añadimos que un joven en nuestra Comunidad tiene que dedicar el 73% de sus ingresos mensuales para hacer frente a los costes de su vivienda, mientras que de media en España ese porcentaje baja al 55% o al 56% en Cataluña, comprobamos lo lejos que nos queda a los jóvenes madrileños el 30% que se estima en Europa como porcentaje máximo a dedicar al pago de una vivienda joven.


Y si además el precio máximo tolerable para acceder a una vivienda para un joven madrileño es de 115.000 euros, el precio medio de vivienda libre es de 278.000 euros, produciéndose la mayor diferencia de todo el Estado, ya que la media en España es de 99.000 euros de precio máximo tolerable para un joven, y 182.000 euros el precio medio de vivienda libre. Ante esto tenemos que el precio medio de vivienda protegida es de 100.000 euros en la Comunidad de Madrid, y de 94.000 de media en España, lo que a las claras demuestra el papel deflactante que la vivienda protegida tiene en el precio de la vivienda, y reivindicándose como la iniciativa política imprescindible para facilitar a un joven el acceso a una vivienda en propiedad. Pues no parece que esta complicadísima situación despierte más interés que el electoral en el Gobierno Regional de Madrid. O sólo así se puede entender los despliegues mediáticos y la costosa publicidad en medios privados dedicada a hacer parecer verosímil el cumplimiento de la promesa electoral de 79.000 viviendas protegidas para jóvenes. Esa promesa electoral se convirtió al poco tiempo en el Plan de Vivienda Joven con opción a compra, el mismo plan que suponía una variación en negativo de la anterior Vivienda Protegida para Jóvenes y Mayores, que también contemplaba opción a compra a partir de un alquiler inicial. Conviene indicar que de este tipo, no se promovió ni una sola vivienda.



El Plan de Vivienda Joven promueve acceder a una vivienda protegida bajo la fórmula del alquiler con opción a compra durante 7 años, año en que es obligatoria la ejercer la opción de compra para no perder el 50% de la renta mensual pagada en concepto de adelanto, renta mensual que se sitúa entre 400 y 500 euros. También contempla la aplicación de un coeficiente corrector que duplica el precio del modulo, duplicando así el precio final de la vivienda situándolo en torno a 150.000 euros. Todas estas cuestiones hicieron que el CES emitiera u informe unánime cuestionando la eficacia de esta iniciativa por no incidir sobre los jóvenes con mayores dificultades, ya que ampliaba el nivel de ingresos mínimo para optar de 3,5 a 5,5 veces el SMI, y porque el precio final y la renta mensual apenas resultan competitivos con los del mercado, siendo vivienda protegida. Desde entonces la promesa electoral se ha convertido en una permanente herramienta de marketing político del Gobierno Regional, destinando ingentes cantidades de dinero público a la difusión de los sorteos de vivienda que se celebran en las localidades que han colaborado con suelo público para el plan. Con todo apenas se han sorteado 1500 viviendas y solo a junio del 2006 se ha podido entregar alguna, no más de 100. El que haya más de 140.000 jóvenes apuntados al Plan de Vivienda sólo confirma la enorme necesidad y demanda que existe, que no se corresponde con la oferta del Plan. Todavía a veces se oye a Esperanza Aguirre elaborando complejas fórmulas gramaticales para explicar que la promesa electoral no comprometía que las 79.000 viviendas fueran entregadas antes del fin de legislatura.



Evidente para cualquiera, hasta para el propio Consejero de Medio Ambiente y Ordenación Territorial, quien recientemente presentaba el acuerdo con el Ayuntamiento de Tres Cantos para destinar suelo local para 1000 viviendas del Plan, con lo que ya se tenía suelo para 55.000 viviendas, a junio de 2006. Pero si siempre se ha apelado al hecho cultural más favorable a la adquisición que al alquiler de vivienda, matemáticamente también se explica cuando son parejas las cantidades a destinar a pagar una letra mensual y una renta de alquiler. Y las escasas iniciativas destinadas a favorecer el alquiler apenas suponen un pequeño alivio, como los 800 euros que como máximo un joven se puede deducir en su declaración del IRPF en concepto de alquiler. Sorprende que las ayudas de hasta 2800 euros previstas en el Plan Nacional de Vivienda para los jóvenes que alquilen un piso, no sean de aplicación en nuestra Comunidad por no haberse impulsado desde el Gobierno Regional. Conociendo como el alquiler es la fórmula que permite que en Europa los jóvenes se emancipen antes, desde CC.OO. de Madrid también apostamos por su desarrollo, más si cabe que son más de 400.000 las viviendas desocupadas en nuestra Comunidad, y que si se movilizaran con medidas de apoyo tanto para arrendadores como para arrendatarios, es claro que reduciríamos significativamente la edad de emancipación.



Con todo, los jóvenes madrileños tenemos que celebrar que la Hipoteca Joven de la Comunidad de Madrid, conveniada con Caja Madrid, ha sido reconocida como mejor hipoteca joven de Europa. Y aún siendo un buen producto financiero, la ventaja que plantea son los 40 años de amortización del préstamo, y en origen una cobertura de hasta el 100% del precio del piso, y digo en origen porque Caja Madrid ya lo ha reducido al 85%. Por eso, para CC.OO. de Madrid no es sostenible esta situación por más tiempo y reclama urgentemente una iniciativa política que reduzca drásticamente la edad de emancipación, equiparándonos a la media europea de 25 años, y al mismo tiempo ampliar significativamente la tasa de emancipación, que actualmente está en el 41% de los jóvenes de hasta 35 años, alcanzando el 50%. De ahí que el desarrollo de medidas que fomenten el alquiler social y la vivienda protegida para los jóvenes pasa por acompasar el crecimiento económico regional con la inversión presupuestaria en estas medidas, del mismo modo que se antoja imprescindible una apuesta por el empleo de calidad y con derechos para los jóvenes de nuestra Comunidad a partir del reciente beneficio empresarial.